عنوان{دانلود پاورپوینت: بررسی عناصر و فضاهای معماری بازار و تاثیر اقلیم بر معماری بازار در ایران}

دانلود پاورپوینت: بررسی عناصر و فضاهای معماری بازار و تاثیر اقلیم بر معماری بازار در ایران|اف اُ/عنوان/30014922|foj34030602|دانلود پاورپوینت: بررسی عناصر و فضاهای معماری بازار و تاثیر اقلیم بر معماری بازار در ایران
هم اکنون فایل با مشخصه ی دانلود پاورپوینت: بررسی عناصر و فضاهای معماری بازار و تاثیر اقلیم بر معماری بازار در ایران وارد وب شده اید برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

فرمت فایل: پاورپوینت



تعداد اسلاید: 51







بازار ایرانی:





بازارها اکثراً در مجاور ارگ حکومتی ، مسجد جامع و میدان اصلی شهر قرار دارند.



در شهرهایی که اماکن مذهبی ، بقاع متبرکه و مقبره ائمه وجود دارد ، بازارها معمولاً در اطراف و مقابل در ورودی آنها ساخته می شد. نمونه آن در ایران در شهرهای ری ، مشهد و قم دیده می شود.



لذا محوطه بازار در موقعیت بسیار مهم و ممتازی قرار گرفته است و نبض اقتصادی شهر را در اختیار دارد و همچنین در ارتباط تنگاتنگ با امور سیاسی و فرهنگی و اجتماعی شهر بود. این مطلب کماکان تا اوایل سده اخیر صادق بوده است.



گاهی دارالحکومه در خود بازار بوده مانند: سرای گنجعلی خان کرمان.



در بعضی موارد ادارات و تاسیسات دیوانی نیز در بازار یا در نزدیکی آن قرار داشته است. مانند: بازار تهران بازار اصفهان و بازار شیراز و همچنین ساختمانهای دولتی و آموزشی مانند: ضرابخانه غورخانه و حتی کتابخانه و موزه نیز در مجموعه بازار و یا در مجاور آن واقع بوده است. مانند: بازار تهران.







نحوه نامگذاری بازارها:





بازارها به نحوه های متفاوتی نامگذاری می شدند:



1 گاهی براساس حرفه بازرگانان و صنعتگران: بازار بزازها بازار زرگرها بازار کفاش ها بازار صحافها



2 گاهی به نام بانی و سازنده بازار یا راسته: بازار وکیل شیراز بازار امیر تبریز بازار امین الملک در تهران



3 گاهی با توجه به موقعیت و محل بازار (مکان یا فضای معماری مهمی که در کنار آنها وجود داشت): بازار مسجد جامع بازار بین الحرمین تهران بازار دروازه بازار پاچنار



4 گاهی بر حسب وطن یا مذهب بازرگانان: بازار گبرها بازار کرمانیهای نیشابور بازار تبریزیهای یزد.



5 حتی با توجه به اندازه آنها مثل: بازارچه بلند در اصفهان بازار بزرگ تهران





عناصر و فضاهای معماری بازار:





1 حجره (دکان):



حجره را می توان ساده ترین و کوچکترین ، اما مهم ترین عنصر و فضای بازار دانست. دکانها متناسب با کالایی که در آن عرضه می شد شکل و ابعاد خاصی داشتند. مثلاً دکان نانوایی و قند ریزی علاوه بر پاچال ، انبارها و کارگاههایی ضمیمه آن داشت. یا اغلب دکانهایی که به سوداگران خرده فروش ، چون ریسمان فروش و داروگر اختصاص داشت ، دو اشکوبه بوده و از بالاخانه آن برای جور کردن کالا یا ساختن دارو و تنظیم حساب دفتری استفاده می شد.



حجره های واقع در طبقه همکف و هم تراز با سطح معبر به طور معمول نقش یک مغازه یا دکان را داشت که کالاهایی در آن عرضه می شد ، در حالی که حجره های واقع در طبقه فوقانی بازارهای دو طبقه بیشتر به عنوان دفتر کار و فضای اداری یک تجارتخانه مورد بهره برداری قرار می گرفت.



بعضی از حجره ها افزون بر فضای اصلی ، بخشی به صورت صندوقخانه داشتند. صندوقخانه فضایی واقع در انتهای حجره بود که با دیواری جداکننده از فضای اصلی حجره متمایز می شد.





مشخصات حجره:



1 دهانه حجره ها به اندازه طول آزاد بین دو پایه طاق راسته ها است که از 3 الی 4 متر تجاوز نمی کند.



2 مساحت حجره های بسیار متفاوت و به طور متوسط از 10 تا 25 متر بوده است.



مطالب دیگر:
📗مقاله بررسی PLC و تفاوت آن با كامپیوتر📗مقاله بررسی Power Test (واحد نیرو محركه موتور سازی)📗مقاله بررسی آتشكده های ایران📗مقاله بررسی آثار روانی و كاركردهای روانشناسی تبلیغات📗مقاله بررسی اختلالات دیكته‌ای كودكان استثنایی📗مقاله بررسی آداب زمان خروج📗مقاله بررسی اصول مفاهیم اولیه مكانیك شكست و كاربرد آن (سمینار)📗مقاله بررسی اطلاعات ایمنی ارتقاء یافته برای طراحی بزرگراه‌ها📗مقاله بررسی افت تحصیلی دانش آموزان📗مقاله بررسی افسردگی شغلی📗مقاله بررسی اقتصاد سیاسی رسانه‌ها📗مقاله بررسی اقتصاد و كاپیتالیسم📗مقاله بررسی امنیت در شبكه های محلی و بی سیم📗مقاله بررسی ایران در روزگار نو📗مقاله بررسی ایمنی سیستم‌ها📗مقاله بررسی ایمونولوژی و ورزش📗مقاله بررسی تاریخچه و محصولات كارخانه پارس متال📗مقاله بررسی جامع آترواسكلروز📗مقاله بررسی جامع افلاطون📗مقاله بررسی جامع كمكهای اولیه📗مقاله بررسی جامع بحران📗مقاله بررسی جامع كودكان خیابانی📗مقاله بررسی جامع معاد📗مقاله بررسی جامع مهدی اخوان ثالث📗مقاله بررسی جامع مودم